Lekarski

 

Nazwa jednostki realizującej przedmiot:
 

Zakład Patomorfologii Lekarskiej
ul. Waszyngtona 13
15-269 Białystok
tel. 85 7485945, e-mail: patlek@umb.edu.pl
Kierownik jednostki: dr hab. Joanna Reszeć

 

Osoby odpowiedzialna za dydaktykę:
 

dr n.med. Piotr Bernaczyk

lek. Agata Piłaszewicz-Puza 

lek. Urszula Budzińska

tel. 85 7485928e-mail: zplumbedu@gmail.com

 

 REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY STUDENTÓW

 W  ZAKŁADZIE   PATOMORFOLOGII   LEKARSKIE

 

1. Zajęcia z patomorfologii prowadzone są wg przedstawionego planu zajęć w grupach dziekańskich podzielonych na podgrupy.

2. Studenci są zobowiązani do obecności na ćwiczeniach i przygotowywania się do zajęć z obowiązujących podręczników (zalecanych w sylabusie) i wykładów.

3. Studenci są zobowiązani do uczestnictwa w ćwiczeniach ze swoją grupą dziekańską. W wyjątkowych sytuacjach mogą odbywać ćwiczenia z inną grupą po uzyskaniu zgody kierownika zakładu.

4. Studenci są zobowiązani do usprawiedliwienia nieobecności na ćwiczeniach. Zwolnienie lekarskie lub zaświadczenie o urlopie dziekańskim powinno być przedstawione najpóźniej na następnym ćwiczeniu.

5. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest otrzymanie oceny pozytywnej (odpowiedź ustna i/lub krótki test) oraz uczestniczenie w części praktycznej zajęć. Studenci zobowiązani są do zaliczenia wszystkich ćwiczeń. Forma zaliczenia ustalana jest indywidualnie przez asystenta prowadzącego zajęcia w zależności od tematu prowadzonych zajęć.

6.  W przypadku nieobecności na ćwiczeniach uwarunkowanych chorobą, student powinien odrobić ćwiczenia z inną grupą w danym tygodniu, a jeśli jest to niemożliwe – zaliczyć dany temat u swojego asystenta.

7. Podczas całego kursu z patologii odbędą się sprawdzianów wiedzy (7 kolokwiów (30 pytań testowych każde: 3 w semestrze zimowym II roku oraz po 2 w semestrze letnim II roku i zimowym III roku). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% możliwych punktów z testów łącznie w semestrze zimowym i letnim II roku oraz 60% możliwych punktów z testów w semestrze zimowym III roku.  W przypadku nieuzyskania wymaganej liczby punktów studentowi przysługuje możliwość przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku.

8. W przypadku niezaliczenia ćwiczeń (z powodu nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej lub testu) student zobowiązany jest przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku.

9. Wykłady zgodnie z regulaminem studiów są obowiązkowe.

10. Warunkiem zaliczenia semestru i dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów.

11. Przedmiot kończy się egzaminem w sesji zimowej na III roku.

12. NIE PRZEWIDUJE SIĘ ZWOLNIEŃ Z EGZAMINU.

13. Egzamin końcowy ma charakter testu liczącego 120 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych .  Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 72-80 (dst), 81-90 (dst+), 91-100 (db), 101-110 (db+), 111-120 (bdb).

Nieobecność na egzaminie należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.

14. Egzaminy poprawkowe mają charakter testu liczącego 80 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych .  Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 48-54 (dst), 55-60 (dst+), 61-67 (db), 68-74 (db+), 75-80 (bdb).

Nieobecność na egzaminie poprawkowym należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.

15. Student ma prawo wglądu do karty egzaminacyjnej w terminie do tygodnia od daty sprawdzianu/egzaminu.

16. Oceny z testów/sprawdzianów podawane są bezpośrednio studentom na kolejnych ćwiczeniach. Oceny z egzaminu końcowego (zaszyfrowane - po numerze indeksu) udostępnione będą w sekretariacie Zakładu oraz przesłane do wirtualnego dziekanatu.


SYLABUS

na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

 

Nazwa przedmiotu/modułu

Patomorfologia

Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

Zakład Patomorfologii Lekarskiej

e-mail jednostki

patlek@umb.edu.pl

Wydział

Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

Nazwa kierunku studiów

lekarski

Poziom kształcenia

jednolite magisterskie

Forma studiów

stacjonarne ?                                  niestacjonarne ?

Język przedmiotu

polski ?                                                    angielski ?

Rodzaj przedmiotu

obowiązkowy ?                                 fakultatywny ?

Rok studiów/semestr

 

I ?   II ?   III ?   IV ?   V ?  VI ?

 

 

1 ?   2 ?   3 ?   4 ?   5 ?   6?  7?    8 ?   10 ?

11 ?   12 ?

 

Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

 

Anatomia prawidłowa, histologia, FIZJOLOGIA, PATOFIZJOLOGIA, biochemia, medycyna laboratoryjna. Studenci przychodząc na ćwiczenia z patomorfologii MUSZĄ wiedzieć jak funkcjonuje zdrowy organizm i jak się zmienia jego funkcja pod wpływem różnych czynników patologicznych – dopiero wtedy mogą uczyć się ze zrozumieniem o zmianach morfologicznych i ich następstwach dla chorego. KONIECZNE JEST ABY NAUKA FIZJOLOGII I PATOFIZJOLOGII POPRZEDZAŁA NAUCZANIE PATOMORFOLOGII.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

95h + 35h (w tym on-line)

II rok:   35 godz. w tym: wykłady - 20 godz., ćwiczenia – 15 godz.

III rok:  95 godz. w tym: wykłady – 30 godz., ćwiczenia – 65 godz.

Założenia i cele przedmiotu

Student powinien nabyć wiedzę:

·       z zakresu patomorfologii ogólnej: podstaw zjawisk patomorfologicznych i znać nazewnictwo patomorfologiczne zmian takich jak śmierć komórki, procesy adaptacyjne,  zaburzenia w krążeniu, podstawowych zmian zapalnych ostrych i przewlekłych, powinien znać czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, podstawy zmian o podłożu  immunologicznym, podstawy molekularne i morfologiczne nowotworzenia, choroby i nowotwory wieku dziecięcego.

·       na temat  etiologii, patogenezy , zmian strukturalnych na poziomie makroskopowym i mikroskopowym w przebiegu schorzeń poszczególnych układów. Wskazać powiązania między obrazem patomorfologicznym  i klinicznym w przebiegu różnych schorzeń.

·       zasad diagnostyki patomorfologicznej na poziomie makroskopowym – autopsje, wykrawanie materiału do badań  oraz mikroskopowym – zajęcia praktyczne przy mikroskopach

·       możliwości diagnostycznych i badawczych w patomorfologii (badania immunocytochemiczne, immunoflurescencyjne, mikroskopia elektronowa, metody biologii molekularnej itd.)

·       zasad współpracy między klinicystą i patomorfologiem

 Student powinien nabyć umiejętność:

·       Sposobu zabezpieczania materiału do badania histopatologicznego

·       Wybrania optymalnej metody badania morfologicznego do danego typu schorzenia (badanie histopatologiczne, cytologiczne oligobiopsja, badanie śródoperacyjne)

·       Oceny makroskopowej materiału do badania

·       Umiejętność sprawnego mikroskopowania oraz oceny podstawowych zmian morfologicznych oraz powiązania obrazu histopatologicznego z obrazem klinicznym

·       Nazwania jednostki chorobowej lub zmian widocznych pod mikroskopem

·       Podstawowej diagnostyki różnicowej z uwzględnieniem zastosowania technik dodatkowych stosowanych w histopatologii

Wykonania sekcji podstawowych narządów lub bloków narządowych

Metody dydaktyczne

 

·       Wykłady

·       Ćwiczenia: omawianie , dyskutowanie i sprawdzanie wiadomości z przewidzianego na dane ćwiczenie materiału, demonstracja ciekawych przypadków z bieżącej diagnostyki histopatologicznej, oglądanie preparatów z wykorzystaniem systemu OLIVIA

·       Przedstawianie prezentacji związanych tematycznie z zakresem materiału

·       Zapoznanie z pracą poszczególnych pracowni w Zakładzie (biopsyjna, cytologiczna, badań śródoperacyjnych, immunocytochemii, mikroskopii elektronowej)

·       Udział studentów w wykrawaniu materiału dostarczanego do zakładu do badań histopatologicznych – konfrontacja zmian makro- i mikroskopowych

·       Autopsje – konfrontacja stwierdzanych zmian  z rozpoznaniem klinicznym oraz obrazu makroskopowego i zmian mikroskopowych

·        Konsultacje (organizowane w miarę potrzeby)

·       Próby samodzielnego diagnozowania preparatów

·       Udział (w miarę możliwości) w badaniach śródoperacyjnych, biopsji cienkoigłowej itp.)

Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

Pracownicy naukowo-dydaktyczni Zakładu Patomorfologii Lekarskiej

Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

Dr n med. Piotr Szymon Bernaczyk

 

 

Symbol

i numer efektu uczenia się

Opis kierunkowych efektów uczenia się

Forma zajęć

Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

wiedza

C.W23

Określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych, opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów, zna podstawowy podział morfologiczny zapaleń

Wykłady, semianria

Metody podsumowujące :

- końcowy egzamin testowy – 120 pytań, minimum do zaliczenia 72 p.

 

Metody formujące:

- obserwacja pracy studenta

- ocena aktywności w czasie zajęć

- zaliczenie poszczególnych czynności

- ocena przygotowania do zajęć

- dyskusja w czasie zajęć

- zaliczenia cząstkowe

- przygotowanie prezentacji

C.W24

Zna etiologię, mechanizmy i konsekwencje zaburzeń hemodynamicznych.

C.W25

Zna patologię narządową, zmiany patomorfologiczne makro i mikroskopowe oraz konsekwencje kliniczne wraz z nazewnictwem patomorfologicznym

C.W26

zna patogenezę chorób, w tym uwarunkowania genetyczne i środowiskowe

C.W42

podłoże molekularne chorób nowotworowych oraz zagadnienia z zakresu immunologii nowotworów

umiejętności

C.U7

Powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań laboratoryjnych w celu ustalenia rozpoznania w najczęstszych chorobach dorosłych i dzieci

Ćwiczenia, wykłady, seminaria

Metody formujące:

- obserwacja pracy studenta

- ocena aktywności w czasie zajęć

- zaliczenie poszczególnych czynności

- ocena przygotowania do zajęć

- dyskusja w czasie zajęć

- zaliczenia cząstkowe

- przygotowanie prezentacji

D.U4

Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym.

D.U5

Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne w tym języku angielskim i wyciąga wnioski

kompetencje społeczne

K1.

Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

Ćwiczenia, wykłady, seminaria

Metody podsumowujące.:

- ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

Metody formujące,:.

- obserwacja pracy studenta

- dyskusja w czasie zajęć

- opinie pacjentów, kolegów

K3

kieruje się dobrem pacjenta

K4

dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

K7

korzysta z obiektywnych źródeł informacji

K8

formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

K10

formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

K11

przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         
 

 

Punkty ECTS

3+7,5

Obciążenie pracą studenta

Forma aktywności

Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

1.      Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

50 godz.

2.      Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

80 godz.

3.      Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

 

4.      Realizacja przedmiotu: fakultety

 

5.      Udział w konsultacjach

15

 

godziny razem: 145

Samodzielna praca studenta:

1.      Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

40

2.      Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

75

3.      Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

70

 

godziny razem: 185

     
 

                                                                                                                                             

Treści programowe przedmiotu:

Efekty uczenia się

(symbol i numer)

tematyka

C.W 23

C.W24

C.W25

C.W26

C.W42

C.U 7

D.U4

D.U5

K1

K3

K4

K7

K8

K10

K11

Technika sekcyjna 

Uszkodzenie komórki, zmiany adaptacyjne

Naprawa tkanek

Zaburzenia w krążeniu

Zapalenia

Nieprawidłowości w różnicowaniu i dojrzewaniu tkanek

Patomorfologia ogólna nowotworów 

Wybrane choroby układu odpornościowego

Układ krążenia

Patologia układu krwiotwórczego i limfatycznego

Patologia układu oddechowego

Nowotwory płuc i patologia górnych dróg oddechowych

Patologia centralnego i obwodowego układu nerwowego

Patologia układu mięśniowo-szkieletowego

Guzy tkanek miękkich

Układ płciowy żeński

Patologia sutka

Układ płciowy męski

Pierwotne i wtórne glomerulopatie

Patologia nerki przeszczepionej. Nowotwory nerek i dróg moczowych

Patologia przewodu pokarmowego

Patologia wątroby

Patologia dróg żółciowych i trzustki

Układ endokrynny

Nowotwory i zmiany melanocytarne skóry

Wybrane zagadnienia z patologii noworodka i wieku dziecięcego

Nowotwory wieku dziecięcego

Zasady współpracy klinicysty i patologa

 

Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

Kumar , Abbas, Aster "Robins patologia" wydanie X red. wydania polskiego W.T. Olszewski

M.E. Peyton Gupta "patologia" wydanie 6 BRS red. wydania polskiego B. Drozdowska, P. Ziora

Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

„Anatomia patologiczna” Kruś

„Patomorfologia kliniczna” Kruś

 

REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY STUDENTÓW

W ZAKŁADZIE   PATOMORFOLOGII   LEKARSKIEJ

 

1. Zajęcia z patomorfologii prowadzone są wg przedstawionego planu zajęć w grupach dziekańskich podzielonych na podgrupy.

2. Studenci są zobowiązani do obecności na ćwiczeniach i przygotowywania się do zajęć z obowiązujących podręczników (zalecanych w sylabusie) i wykładów.

3. Studenci są zobowiązani do uczestnictwa w ćwiczeniach ze swoją grupą dziekańską. W wyjątkowych sytuacjach mogą odbywać ćwiczenia z inną grupą po uzyskaniu zgody kierownika zakładu.

4. Studenci są zobowiązani do usprawiedliwienia nieobecności na ćwiczeniach. Zwolnienie lekarskie lub zaświadczenie o urlopie dziekańskim powinno być przedstawione najpóźniej na następnym ćwiczeniu.

5. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest otrzymanie oceny pozytywnej (odpowiedź ustna i/lub krótki test) oraz uczestniczenie w części praktycznej zajęć. Studenci zobowiązani są do zaliczenia wszystkich ćwiczeń. Forma zaliczenia ustalana jest indywidualnie przez asystenta prowadzącego zajęcia w zależności od tematu prowadzonych zajęć.

6.  W przypadku nieobecności na ćwiczeniach uwarunkowanych chorobą, student powinien odrobić ćwiczenia z inną grupą w danym tygodniu, a jeśli jest to niemożliwe – zaliczyć dany temat u swojego asystenta.

7. Podczas całego kursu z patologii odbędą się sprawdzianów wiedzy (7 kolokwiów (30 pytań testowych każde: 3 w semestrze zimowym II roku oraz po 2 w semestrze letnim II roku i zimowym III roku). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% możliwych punktów z testów łącznie w semestrze zimowym i letnim II roku oraz 60% możliwych punktów z testów w semestrze zimowym III roku.  W przypadku nieuzyskania wymaganej liczby punktów studentowi przysługuje możliwość przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku.

8. W przypadku niezaliczenia ćwiczeń (z powodu nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej lub testu) student zobowiązany jest przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku.

9. Wykłady zgodnie z regulaminem studiów są obowiązkowe.

10. Warunkiem zaliczenia semestru i dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów.

11. Przedmiot kończy się egzaminem w sesji zimowej na III roku.

12. NIE PRZEWIDUJE SIĘ ZWOLNIEŃ Z EGZAMINU.

13. Egzamin końcowy ma charakter testu liczącego 120 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych .  Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 72-80 (dst), 81-90 (dst+), 91-100 (db), 101-110 (db+), 111-120 (bdb).

Nieobecność na egzaminie należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.

14. Egzaminy poprawkowe mają charakter testu liczącego 80 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych .  Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 48-54 (dst), 55-60 (dst+), 61-67 (db), 68-74 (db+), 75-80 (bdb).

Nieobecność na egzaminie poprawkowym należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.

15. Student ma prawo wglądu do karty egzaminacyjnej w terminie do tygodnia od daty sprawdzianu/egzaminu.

16. Oceny z testów/sprawdzianów podawane są bezpośrednio studentom na kolejnych ćwiczeniach. Oceny z egzaminu końcowego (zaszyfrowane - po numerze indeksu) udostępnione będą w sekretariacie Zakładu oraz przesłane do wirtualnego dziekanatu.

 

 

………………………………………………………………………………………….

(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)