Lekarski
Nazwa jednostki realizującej przedmiot:
Zakład Patomorfologii Lekarskiej
ul. Waszyngtona 13
15-269 Białystok
tel. 85 7485945, e-mail: patlek@umb.edu.pl
Kierownik jednostki: dr hab. Joanna Reszeć
Osoby odpowiedzialna za dydaktykę:
dr n.med. Piotr Bernaczyk
lek. Agata Piłaszewicz-Puza
lek. Urszula Budzińska
tel. 85 7485928, e-mail: zplumbedu@gmail.com
REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY STUDENTÓW
W ZAKŁADZIE PATOMORFOLOGII LEKARSKIE
1. Zajęcia z patomorfologii prowadzone są wg przedstawionego planu zajęć w grupach dziekańskich podzielonych na podgrupy.
2. Studenci są zobowiązani do obecności na ćwiczeniach i przygotowywania się do zajęć z obowiązujących podręczników (zalecanych w sylabusie) i wykładów.
3. Studenci są zobowiązani do uczestnictwa w ćwiczeniach ze swoją grupą dziekańską. W wyjątkowych sytuacjach mogą odbywać ćwiczenia z inną grupą po uzyskaniu zgody kierownika zakładu.
4. Studenci są zobowiązani do usprawiedliwienia nieobecności na ćwiczeniach. Zwolnienie lekarskie lub zaświadczenie o urlopie dziekańskim powinno być przedstawione najpóźniej na następnym ćwiczeniu.
5. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest otrzymanie oceny pozytywnej (odpowiedź ustna i/lub krótki test) oraz uczestniczenie w części praktycznej zajęć. Studenci zobowiązani są do zaliczenia wszystkich ćwiczeń. Forma zaliczenia ustalana jest indywidualnie przez asystenta prowadzącego zajęcia w zależności od tematu prowadzonych zajęć.
6. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach uwarunkowanych chorobą, student powinien odrobić ćwiczenia z inną grupą w danym tygodniu, a jeśli jest to niemożliwe – zaliczyć dany temat u swojego asystenta.
7. Podczas całego kursu z patologii odbędą się sprawdzianów wiedzy (7 kolokwiów (30 pytań testowych każde: 3 w semestrze zimowym II roku oraz po 2 w semestrze letnim II roku i zimowym III roku). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% możliwych punktów z testów łącznie w semestrze zimowym i letnim II roku oraz 60% możliwych punktów z testów w semestrze zimowym III roku. W przypadku nieuzyskania wymaganej liczby punktów studentowi przysługuje możliwość przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku.
8. W przypadku niezaliczenia ćwiczeń (z powodu nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej lub testu) student zobowiązany jest przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku.
9. Wykłady zgodnie z regulaminem studiów są obowiązkowe.
10. Warunkiem zaliczenia semestru i dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów.
11. Przedmiot kończy się egzaminem w sesji zimowej na III roku.
12. NIE PRZEWIDUJE SIĘ ZWOLNIEŃ Z EGZAMINU.
13. Egzamin końcowy ma charakter testu liczącego 120 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych . Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 72-80 (dst), 81-90 (dst+), 91-100 (db), 101-110 (db+), 111-120 (bdb).
Nieobecność na egzaminie należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.
14. Egzaminy poprawkowe mają charakter testu liczącego 80 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych . Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 48-54 (dst), 55-60 (dst+), 61-67 (db), 68-74 (db+), 75-80 (bdb).
Nieobecność na egzaminie poprawkowym należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.
15. Student ma prawo wglądu do karty egzaminacyjnej w terminie do tygodnia od daty sprawdzianu/egzaminu.
16. Oceny z testów/sprawdzianów podawane są bezpośrednio studentom na kolejnych ćwiczeniach. Oceny z egzaminu końcowego (zaszyfrowane - po numerze indeksu) udostępnione będą w sekretariacie Zakładu oraz przesłane do wirtualnego dziekanatu.
SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu |
Patomorfologia |
|
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany |
Zakład Patomorfologii Lekarskiej |
|
e-mail jednostki |
||
Wydział |
Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim |
|
Nazwa kierunku studiów |
lekarski |
|
Poziom kształcenia |
jednolite magisterskie |
|
Forma studiów |
stacjonarne ? niestacjonarne ? |
|
Język przedmiotu |
polski ? angielski ? |
|
Rodzaj przedmiotu |
obowiązkowy ? fakultatywny ? |
|
Rok studiów/semestr |
I ? II ? III ? IV ? V ? VI ?
|
1 ? 2 ? 3 ? 4 ? 5 ? 6? 7? 8 ? 10 ? 11 ? 12 ?
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
|
Anatomia prawidłowa, histologia, FIZJOLOGIA, PATOFIZJOLOGIA, biochemia, medycyna laboratoryjna. Studenci przychodząc na ćwiczenia z patomorfologii MUSZĄ wiedzieć jak funkcjonuje zdrowy organizm i jak się zmienia jego funkcja pod wpływem różnych czynników patologicznych – dopiero wtedy mogą uczyć się ze zrozumieniem o zmianach morfologicznych i ich następstwach dla chorego. KONIECZNE JEST ABY NAUKA FIZJOLOGII I PATOFIZJOLOGII POPRZEDZAŁA NAUCZANIE PATOMORFOLOGII. |
|
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć |
95h + 35h (w tym on-line) II rok: 35 godz. w tym: wykłady - 20 godz., ćwiczenia – 15 godz. III rok: 95 godz. w tym: wykłady – 30 godz., ćwiczenia – 65 godz. |
|
Założenia i cele przedmiotu |
Student powinien nabyć wiedzę: · z zakresu patomorfologii ogólnej: podstaw zjawisk patomorfologicznych i znać nazewnictwo patomorfologiczne zmian takich jak śmierć komórki, procesy adaptacyjne, zaburzenia w krążeniu, podstawowych zmian zapalnych ostrych i przewlekłych, powinien znać czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, podstawy zmian o podłożu immunologicznym, podstawy molekularne i morfologiczne nowotworzenia, choroby i nowotwory wieku dziecięcego. · na temat etiologii, patogenezy , zmian strukturalnych na poziomie makroskopowym i mikroskopowym w przebiegu schorzeń poszczególnych układów. Wskazać powiązania między obrazem patomorfologicznym i klinicznym w przebiegu różnych schorzeń. · zasad diagnostyki patomorfologicznej na poziomie makroskopowym – autopsje, wykrawanie materiału do badań oraz mikroskopowym – zajęcia praktyczne przy mikroskopach · możliwości diagnostycznych i badawczych w patomorfologii (badania immunocytochemiczne, immunoflurescencyjne, mikroskopia elektronowa, metody biologii molekularnej itd.) · zasad współpracy między klinicystą i patomorfologiem Student powinien nabyć umiejętność: · Sposobu zabezpieczania materiału do badania histopatologicznego · Wybrania optymalnej metody badania morfologicznego do danego typu schorzenia (badanie histopatologiczne, cytologiczne oligobiopsja, badanie śródoperacyjne) · Oceny makroskopowej materiału do badania · Umiejętność sprawnego mikroskopowania oraz oceny podstawowych zmian morfologicznych oraz powiązania obrazu histopatologicznego z obrazem klinicznym · Nazwania jednostki chorobowej lub zmian widocznych pod mikroskopem · Podstawowej diagnostyki różnicowej z uwzględnieniem zastosowania technik dodatkowych stosowanych w histopatologii Wykonania sekcji podstawowych narządów lub bloków narządowych |
|
Metody dydaktyczne
|
· Wykłady · Ćwiczenia: omawianie , dyskutowanie i sprawdzanie wiadomości z przewidzianego na dane ćwiczenie materiału, demonstracja ciekawych przypadków z bieżącej diagnostyki histopatologicznej, oglądanie preparatów z wykorzystaniem systemu OLIVIA · Przedstawianie prezentacji związanych tematycznie z zakresem materiału · Zapoznanie z pracą poszczególnych pracowni w Zakładzie (biopsyjna, cytologiczna, badań śródoperacyjnych, immunocytochemii, mikroskopii elektronowej) · Udział studentów w wykrawaniu materiału dostarczanego do zakładu do badań histopatologicznych – konfrontacja zmian makro- i mikroskopowych · Autopsje – konfrontacja stwierdzanych zmian z rozpoznaniem klinicznym oraz obrazu makroskopowego i zmian mikroskopowych · Konsultacje (organizowane w miarę potrzeby) · Próby samodzielnego diagnozowania preparatów · Udział (w miarę możliwości) w badaniach śródoperacyjnych, biopsji cienkoigłowej itp.) |
|
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot |
Pracownicy naukowo-dydaktyczni Zakładu Patomorfologii Lekarskiej |
|
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę |
Dr n med. Piotr Szymon Bernaczyk |
Symbol i numer efektu uczenia się |
Opis kierunkowych efektów uczenia się |
Forma zajęć |
Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
|
wiedza |
||||
C.W23 |
Określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych, opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów, zna podstawowy podział morfologiczny zapaleń |
Wykłady, semianria |
Metody podsumowujące : - końcowy egzamin testowy – 120 pytań, minimum do zaliczenia 72 p.
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - przygotowanie prezentacji |
|
C.W24 |
Zna etiologię, mechanizmy i konsekwencje zaburzeń hemodynamicznych. |
|||
C.W25 |
Zna patologię narządową, zmiany patomorfologiczne makro i mikroskopowe oraz konsekwencje kliniczne wraz z nazewnictwem patomorfologicznym |
|||
C.W26 |
zna patogenezę chorób, w tym uwarunkowania genetyczne i środowiskowe |
|||
C.W42 |
podłoże molekularne chorób nowotworowych oraz zagadnienia z zakresu immunologii nowotworów |
|||
umiejętności |
||||
C.U7 |
Powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań laboratoryjnych w celu ustalenia rozpoznania w najczęstszych chorobach dorosłych i dzieci |
Ćwiczenia, wykłady, seminaria |
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - przygotowanie prezentacji |
|
D.U4 |
Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym. |
|||
D.U5 |
Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne w tym języku angielskim i wyciąga wnioski |
|||
kompetencje społeczne |
||||
K1. |
Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta |
Ćwiczenia, wykłady, seminaria |
Metody podsumowujące.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące,:. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
|
K3 |
kieruje się dobrem pacjenta |
|||
K4 |
dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
|||
K7 |
korzysta z obiektywnych źródeł informacji |
|||
K8 |
formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji |
|||
K10 |
formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej |
|||
K11 |
przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób |
|||
Punkty ECTS |
3+7,5 |
|
Obciążenie pracą studenta |
||
Forma aktywności |
Liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
|
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: |
||
1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów) |
50 godz. |
|
2. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów) |
80 godz. |
|
3. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów) |
|
|
4. Realizacja przedmiotu: fakultety |
|
|
5. Udział w konsultacjach |
15 |
|
|
godziny razem: 145 |
|
Samodzielna praca studenta: |
||
1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.) |
40 |
|
2. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów |
75 |
|
3. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego |
70 |
|
|
godziny razem: 185 |
|
Treści programowe przedmiotu: |
|
Efekty uczenia się (symbol i numer) |
tematyka |
C.W 23 C.W24 C.W25 C.W26 C.W42 C.U 7 D.U4 D.U5 K1 K3 K4 K7 K8 K10 K11 |
Technika sekcyjna Uszkodzenie komórki, zmiany adaptacyjne Naprawa tkanek Zaburzenia w krążeniu Zapalenia Nieprawidłowości w różnicowaniu i dojrzewaniu tkanek Patomorfologia ogólna nowotworów Wybrane choroby układu odpornościowego Układ krążenia Patologia układu krwiotwórczego i limfatycznego Patologia układu oddechowego Nowotwory płuc i patologia górnych dróg oddechowych Patologia centralnego i obwodowego układu nerwowego Patologia układu mięśniowo-szkieletowego Guzy tkanek miękkich Układ płciowy żeński Patologia sutka Układ płciowy męski Pierwotne i wtórne glomerulopatie Patologia nerki przeszczepionej. Nowotwory nerek i dróg moczowych Patologia przewodu pokarmowego Patologia wątroby Patologia dróg żółciowych i trzustki Układ endokrynny Nowotwory i zmiany melanocytarne skóry Wybrane zagadnienia z patologii noworodka i wieku dziecięcego Nowotwory wieku dziecięcego Zasady współpracy klinicysty i patologa |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
Kumar , Abbas, Aster "Robins patologia" wydanie X red. wydania polskiego W.T. Olszewski M.E. Peyton Gupta "patologia" wydanie 6 BRS red. wydania polskiego B. Drozdowska, P. Ziora |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
„Anatomia patologiczna” Kruś „Patomorfologia kliniczna” Kruś |
REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY STUDENTÓW W ZAKŁADZIE PATOMORFOLOGII LEKARSKIEJ
1. Zajęcia z patomorfologii prowadzone są wg przedstawionego planu zajęć w grupach dziekańskich podzielonych na podgrupy. 2. Studenci są zobowiązani do obecności na ćwiczeniach i przygotowywania się do zajęć z obowiązujących podręczników (zalecanych w sylabusie) i wykładów. 3. Studenci są zobowiązani do uczestnictwa w ćwiczeniach ze swoją grupą dziekańską. W wyjątkowych sytuacjach mogą odbywać ćwiczenia z inną grupą po uzyskaniu zgody kierownika zakładu. 4. Studenci są zobowiązani do usprawiedliwienia nieobecności na ćwiczeniach. Zwolnienie lekarskie lub zaświadczenie o urlopie dziekańskim powinno być przedstawione najpóźniej na następnym ćwiczeniu. 5. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest otrzymanie oceny pozytywnej (odpowiedź ustna i/lub krótki test) oraz uczestniczenie w części praktycznej zajęć. Studenci zobowiązani są do zaliczenia wszystkich ćwiczeń. Forma zaliczenia ustalana jest indywidualnie przez asystenta prowadzącego zajęcia w zależności od tematu prowadzonych zajęć. 6. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach uwarunkowanych chorobą, student powinien odrobić ćwiczenia z inną grupą w danym tygodniu, a jeśli jest to niemożliwe – zaliczyć dany temat u swojego asystenta. 7. Podczas całego kursu z patologii odbędą się sprawdzianów wiedzy (7 kolokwiów (30 pytań testowych każde: 3 w semestrze zimowym II roku oraz po 2 w semestrze letnim II roku i zimowym III roku). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% możliwych punktów z testów łącznie w semestrze zimowym i letnim II roku oraz 60% możliwych punktów z testów w semestrze zimowym III roku. W przypadku nieuzyskania wymaganej liczby punktów studentowi przysługuje możliwość przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku. 8. W przypadku niezaliczenia ćwiczeń (z powodu nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej lub testu) student zobowiązany jest przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na II roku i semestru zimowego na III roku. 9. Wykłady zgodnie z regulaminem studiów są obowiązkowe. 10. Warunkiem zaliczenia semestru i dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów. 11. Przedmiot kończy się egzaminem w sesji zimowej na III roku. 12. NIE PRZEWIDUJE SIĘ ZWOLNIEŃ Z EGZAMINU. 13. Egzamin końcowy ma charakter testu liczącego 120 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych . Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 72-80 (dst), 81-90 (dst+), 91-100 (db), 101-110 (db+), 111-120 (bdb). Nieobecność na egzaminie należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ. 14. Egzaminy poprawkowe mają charakter testu liczącego 80 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych . Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 48-54 (dst), 55-60 (dst+), 61-67 (db), 68-74 (db+), 75-80 (bdb). Nieobecność na egzaminie poprawkowym należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ. 15. Student ma prawo wglądu do karty egzaminacyjnej w terminie do tygodnia od daty sprawdzianu/egzaminu. 16. Oceny z testów/sprawdzianów podawane są bezpośrednio studentom na kolejnych ćwiczeniach. Oceny z egzaminu końcowego (zaszyfrowane - po numerze indeksu) udostępnione będą w sekretariacie Zakładu oraz przesłane do wirtualnego dziekanatu.
|
………………………………………………………………………………………….
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)